Kambing Susu Bioteknologi
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
- Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
- Tahun : 4 Anggerik
- Bilangan Murid : 27 orang
- Tarikh : 1 Julai 2019
- Hari : Isnin
- Masa : 10.30 hingga 11.30 petang
- Tema : Alam Sekitar dan Teknologi Hijau
- Tajuk : Kambing Susu Bioteknologi
- Kemahiran Fokus: Mendengar dan bertutur
- Standard Kandungan
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
- Standard Pembelajaran
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan betul
- Objektif Pembelajaran
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat:
i. Murid dapat mengenalpasti 4 daripada 7 ayat tanya tanpa kata tanya dalam dialog
ii. Murid dapat membezakan ayat tanya tanpa kata tanya dalam lembaran kerja
- Sistem Bahasa
· Kosa kata: kaedah, organik, tenusu
- Pengisian Kurikulum (Elemen Merentas Kurikulum)
· Ilmu: Pendidikan alam sekitar
· Nilai Murni: kesyukuran, kerajinan, kerjasama
- Strategi Pengajaran dan Pembelajaran (Kepelbagaian Kaedah dan Teknik)
· KB: menghubung kait pengalaman, sebab dan akibat menjaga kesenian
· KP: verbal linguistik, interpersonal
· BCB: mengumpul maklumat dan memproses maklumat petikan
· Pembelajaran Kontekstual: menghubung kait kesenian ukiean dalam kehidupan seharian
- Bahan Bantu Mengajar
Bil. |
Perkara |
Jumlah |
1 |
Projektor skrin |
1 |
2 |
Lembaran kerja pemulihan |
7 |
3 |
Lembaran kerja langkah 2 |
4 |
4 |
Buku teks |
27 |
- Pengetahuan Sedia Ada
i. Murid biasa menggunakan ayat tanya tanpa kata tanya dalam kehidupan harian.
Langkah / Masa |
Isi Pelajaran |
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran |
Catatan |
Set Induksi (5 minit) |
· Gambar pada skrin
Soalan: 1. Gambar apakah yang kamu dapat lihat? 2. Produk tersebut berasaskan apa?
Jangkaan/cadangan jawapan: 1.Produk kesihatan 2. Susu kambing
Tajuk pelajaran : Ayat tanya tanpa kata tanya
|
· Guru menayangkan empat gambar pada skrin projektor. · Murid-murid dikehendaki untuk memerhatikan gambar dengan teliti. · Murid-murid disoal berkaitan gambar yang dilihat. · Guru mengaitkan jawapan murid dengan isi pengajaran pada hari ini. · Murid diberikan objektif pengajaran · Guru membimbing murid untuk menghubungkaitkan jawapan dengan tajuk pelajaran pada hari ini. |
BBM Kad imbas
KB Menghubung kait
BCB Memproses maklumat
Pembelajaran Kontekstual Menghubungkaitkan dengan pengalaman dalam kehidupan
|
Langkah 1 (15 minit) |
Membaca petikan teks Kambing Tenusu Bioteknologi m/s 107
Berdasarkan teks, adakah anda dapat mengenal pasti ayat tanya tanpa kata tanya?
|
Aktiviti 1 · Teks petikan ‘Kambing Tenusu Bioteknologi’ yang terdapat di dalam buku teks ditayangkan juga pada skrin. · Murid diminta membaca petikan teks secara mentalis. · Murid secara sukarela membaca dialog mengikut nada dan intonasi yang sesuai · Guru mendengar dan membetulkan sebutan dan intonasi murid semasa murid membaca. · Guru bersoal jawab dengan murid tentang petikan teks tersebut. · Guru menerangkan ciri-ciri ayat tanya tanpa kata tanya
|
BBM Petikan ‘Kambing Tenusu bioteknologi’
KB · Soal jawab
KP · Interpersonal · Verbal linguistik · Kinestetik
Nilai Murni · Kesyukuran
Pembelajaran Kontekstual · Menghubungkaitkan teks dengan nilai
Penilaian Objektif (i)
|
Langkah 2 (20 minit) |
Aktiviti 1
Kenalpasti dan tandakan ayat tanya tanpa kata tanya
1. Siapa dia itu? 2. Ke ladangkah kamu minggu lalu? 3. Di mana tuan tinggal? 4. Surat itu ditulis oleh Hanif? 5. Encik Ismail guru besar baharu? 6. Kenapa awak datang lambat? 7. Padi itu masih belu dituai? 8. Baja ini selamat digunakan? 9. Apa tujuan kamu datang ke sini? 10. Kaedah ternakan bioteknologi?
|
Aktiviti 1
· Murid dikehendaki duduk dalam kumpulan. · Setiap kumpulan diberikan lembaran aktiviti · Murid-murid dikehendaki mengenalpasti ayat tanya tanpa kata tanya · Murid memilih satu ayat dan melakonkan simulasi tersebut · Aturan kumpulan pembentang akan disusun menggunakan kaedah TMK iaitu random list. |
BBM : Lembaran kerja
KP · Interpersonal · Verbal Linguistik
Nilai · Bertanggungjawab · Kerjasama
Penilaian Objektif (ii)
|
Langkah 3 (15 minit) |
Penilaian Lakonkan situasi ayat tanya tanpa kata tanya berdasarkan dialog
Pengayaan Bina lima ayat menggunakan ayat tanya tanpa kata tanya
Pemulihan Susun kata-kata menjadi ayat tanya tanpa kata tanya |
· Murid pengayaan membina empat ayat. · Murid pemulihan diedarkan dengan lembaran kerja. · Murid diminta untuk menjawab soalan secara individu.
|
BBM: - Lembaran kerja KB: - Menghubungkait
|
Penutup (5 minit) |
Kognitif · Rumusan isi pelajaran · Ciri-ciri ayat tanya tanpa kata tanya Sosial · Pujian atas usaha dan kejayaan |
· Murid menyebut contoh ayat tanya tanpa kata tanya
· Murid memberi ciri-ciri ayat tanya tanpa kata tanya
· Guru memberikan pujian atas sikap murid yang peka dan fokus
|
KB · Merumus
Nilai · Bertanggungjawab
|
Refleksi
|
|||
Ulasan guru pembimbing / pensyarah penyelia
|
Lembaran kerja
Arahan : Tandakan (ü) bagi ayat tanya tanpa kata tanya
1. Siapa dia itu? ( )
2. Ke ladangkah kamu minggu lalu? ( )
3. Di mana tuan tinggal? ( )
4. Surat itu ditulis oleh Hanif? ( )
5. Encik Ismail guru besar baharu? ( )
6. Kenapa awak datang lambat? ( )
7. Padi itu masih belu dituai? ( )
8. Baja ini selamat digunakan? ( )
9. Apa tujuan kamu datang ke sini? ( )
10. Kaedah ternakan bioteknologi? ( )
Pemulihan
Arahan : Susun kata-kata menjadi ayat tanya tanpa kata tanya
yang |
itu? |
susun |
Kamukah |
buku |
belum |
buku |
hantar |
Kamu |
itu? |
pelakon |
Aaron Aziz |
rasa |
popular? |
Kamu |
kacak |
sudah |
yang |
berkahwin? |
Cikgu Amir |
Arahan : Tandakan (ü) bagi ayat tanya tanpa kata tanya
1. Siapa dia itu? ( )
2. Ke ladangkah kamu minggu lalu? ( )
3. Di mana tuan tinggal? ( )
4. Surat itu ditulis oleh Hanif? ( )
5. Encik Ismail guru besar baharu? ( )
6. Kenapa awak datang lambat? ( )
7. Padi itu masih belu dituai? ( )
8. Baja ini selamat digunakan? ( )
9. Apa tujuan kamu datang ke sini? ( )
10. Kaedah ternakan bioteknologi? ( )
Arahan : Tandakan (ü) bagi ayat tanya tanpa kata tanya
1. Siapa dia itu? ( )
2. Ke ladangkah kamu minggu lalu? ( )
3. Di mana tuan tinggal? ( )
4. Surat itu ditulis oleh Hanif? ( )
5. Encik Ismail guru besar baharu? ( )
6. Kenapa awak datang lambat? ( )
7. Padi itu masih belu dituai? ( )
8. Baja ini selamat digunakan? ( )
9. Apa tujuan kamu datang ke sini? ( )
10. Kaedah ternakan bioteknologi? ( )
Arahan : Susun kata-kata menjadi ayat tanya tanpa kata tanya
yang |
itu? |
susun |
Kamukah |
buku |
belum |
buku |
hantar |
Kamu |
itu? |
pelakon |
Aaron Aziz |
rasa |
popular? |
Kamu |
kacak |
sudah |
yang |
berkahwin? |
Cikgu Amir |
Arahan : Susun kata-kata menjadi ayat tanya tanpa kata tanya
yang |
itu? |
susun |
Kamukah |
buku |
belum |
buku |
hantar |
Kamu |
itu? |
pelakon |
Aaron Aziz |
rasa |
popular? |
Kamu |
Kacak |
sudah |
yang |
berkahwin? |
Cikgu Amir |
Arahan : Susun kata-kata menjadi ayat tanya tanpa kata tanya
yang |
itu? |
susun |
Kamukah |
buku |
belum |
buku |
hantar |
Kamu |
itu? |
pelakon |
Aaron Aziz |
rasa |
popular? |
Kamu |
Kacak |
sudah |
yang |
berkahwin? |
Cikgu Amir |
Comments
Post a Comment