Ke Arah Generasi Lestari

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran

: Bahasa Malaysia

Tahun

: 4 Neptune

Bilangan Murid

: 25 orang

Tarikh

: 4 September 2019

Hari

: Selasa

Masa

: 10:50 pagi – 11:50 pagi (1 jam)

Tema

: Alam Sekitar dan Teknologi Hijau

Tajuk

: Ke Arah Generasi Lestari

 

Kemahiran Fokus              : Kemahiran bertutur

Standard Kandungan   

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

 

Standard Pembelajaran

1.4.4  Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

 

Objektif Pembelajaran

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :

               i.        Murid menghuraikan cara kitar semula dengan menggunakan  ayat yang gramatis dalam situasi formal.

              ii.        Membuat rumusan tentang video atau pernyataan dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi yang tidak formal.

 

Sistem Bahasa

·      Tatabahasa : Sintaksis – ayat penyata

·      Sebutan dan intonasi

 

Pengisian Kurikulum (Elemen Merentas Kurikulum)

·      Ilmu: Geografi, Pendidikan Seni Visual

·      Nilai Murni: Rasional, hemah tinggi, kesyukuran

·      Kreativiti: Imaginasi dan Vitualisasi

·      Pendidikan Alam Sekitar  

·      Kemahiran Insaniah: Komunikasi, kerja Berpasukan, pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat, kemahiran kepimpinan, pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah.

·      Elemen keusahawanan :

EK 2: 2.4 Memilih idea terbaik daripada banyak idea:  Berbincang dan mengemukakan pendapat untuk mendapatkan idea yang terbaik.

 

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran (Kepelbagaian Kaedah dan Teknik)

·         KB: menjanakan idea dan merumus idea

·         KP: verbal linguistik dan interpersonal

·         BCB: memproses maklumat

·         Pembelajaran Koperatif: berbincang dalam kumpulan untuk menyelesaikan tugasan

·         Pembelajaran Konstruktivisme: membina idea berdasarkan gambar rangsangan.

 

Bahan Bantu Mengajar

Bil.

Bahan / Alatan

Jumlah

1

Kad warna

5

2

Sampul surat

5

3

Kad informasi

5

4

Kertas mahjung

5

5

Lembaran kerja

  • pengayaan
  • pemulihan

 

20

5

 

Pengetahuan Sedia Ada

       Murid pernah menggunakan bahan-bahan terpakai untuk dikitar semula

Langkah / Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

Catatan

PENGURUSAN BILIK DARJAH

(2 minit)

·      Kebersihan kelas

·      Persediaan murid untuk belajar

 

·      Murid memastikan kelas bersih dan mereka bersedia untuk belajar

Peralatan yang sesuai

SET INDUKSI
(5 MINIT)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·   Guru menunjukkan gambar kerosakan alam sekitar

Sila rujuk lampiran 1

·   Pada pendapat anda, mengapakan kita perlu menjaga alam sekitar?

Jangkaan jawapan:

           i.     supaya manusia dan haiwan hidup secara harmoni.

          ii.     mengelakkan kepupusan flora dan fauna

·   Tajuk pelajaran:
Alam sekitar

·         Berdasarkan gambar yang dipapar, murid meneka tajuk yang akan dipelajari menggunakan permainan “Teka Huruf”.

·         Murid dibimbing oleh guru untuk mendapatkan jawapan yang betul

·         Murid dibimbing oleh guru untuk menghubungkaitkan jawapan dengan tajuk pelajaran pada hari ini.

BBB

·   Gambar

STRATEGI

·   Pembelajaran kontekstual
TEKNIK

·   Soal jawab

KB

·   Menghubung kait

BCB

·  Memproses maklumat

NILAI

·   Kerjasama

·   Kesyukuran

PAK21

·   Didik hibur

KEMAHIRAN INSANIAH

·   Komunikasi

·   Kerja berpasukan

 

Langkah 1

(15 minit)

 

 

Permainan alam sekitar dan pencemarannya

(Lampiran 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


(lampiran 3)

Aktiviti 1

·      Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan kecil

·      Setiap kumpulan mengimbas QR kod untuk bermain permainan.

·      Setiap kumpulan diminta menyiapkan permainan tersebut dalam masa 2 minit.

·      Tiga kumpulan terawal menyelesaikan permainan akan mendapat token daripada guru.

 

Aktiviti 2

·      Setiap kumpulan diberikan kad informasi tentang aktiviti kitar semula

·      Berdasarkan kad informasi tersebut, setiap kumpulan menyatakan 3 cara mengitar semula melalui perbincangan dalam kumpulan.

·      Murid membentangkan hasil perbincangan mereka.

BBM

Permainan teka-teki, kad informasi, kertas A4

Ilmu

Pendidikan Seni Visual

Nilai

Rasional, hemah tinggi

 

Kreativiti

Imaginasi dan Vitualisasi

KP

Verbal linguistik, interpersonal

 

PK

berbincang dalam kumpulan untuk menyelesaikan tugasan

 

EK

2.4 Memilih idea terbaik daripada banyak idea.

 

KEMAHIRAN INSANIAH

·   Komunikasi

·   Kerja berpasukan

·   Kepimpinan

·   Pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat

 

Penilaian Objektif (i)

 

Langkah 2

(18 minit)

Video

https://youtu.be/a1DqphW3jmU

 

Roda Impian

·         Guru menggunakan roda impian untuk memilih secara rawak kumpulan yang akan dibentangkan

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktiviti 1

·         Murid dipecahkan mengikut kumpulan kecil yang telah dibahagikan.

·         Berdasarkan video yang ditayangkan, setiap kumpulan diminta menghasilkan peta minda bagi tenaga yang boleh diperbaharui atau tidak.

 

Aktiviti 2

·      Guru menggunakan roda impian untuk memilih secara rawak kumpulan yang perlu dibentangkan.

·      Kumpulan yang dipilih perlu membuat rumusan tentang sumber tenaga yang boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui berdasarkan peta minda yang dihasilkan.

·      Murid yang menonton persembahan tersebut diminta untuk menilai dengan mengangkat kad hijau (betul) atau kad merah (salah).

 

BBM

·         kertas  sebak

·         Komputer riba

·         Kad warna

Nilai Murni

Bekerjasama, hemah tinggi.

KP

Interpersonal, Verbal Linguistik

KEMAHIRAN INSANIAH

·   Komunikasi

·   Kerja berpasukan

·   Kepimpinan

·   Pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat

 

Penilaian Objektif (ii)

 

 Langkah 3

(15 minit)

Paparan kuiz

Peta buih dipamerkan dengan menyembunyikan isi  yang terkandung.

(Lampiran 4)

 

Pengayaan

 

Pemulihan

(lampiran 5)

 

·   Secara individu murid diminta memilih buih yang ingin dijawab.

·   Guru membimbing murid

 

Pengayaan

·     Murid yang telah menguasai topik perlu memikirkan idea tentang inovasi menggunakan bahan terpakai

 

Aktiviti Pemulihan

·      Murid yang belum menguasai topik diberikan lembaran kerja pemulihan

BBM

Gambar Peta buih

BCB

Memproses maklumat

KB

menjanakan idea

KEMAHIRAN INSANIAH

·   Komunikasi

·   Kerja berpasukan

·   Pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat

·   Pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah

 

 

Penutup

(5 minit)

Kognitif

Soalan guru:

1) Cara untuk mengitar semula bahan?

2) Apakah perasaan anda melihat bumi yang telah dicemari? Mengapa?

3) Adakah anda akan mempraktikkan aktiviti kitar semula dalam kehidupan seharian?

 

Jangkaan jawapan:

1)  Membuang sampah ke dalam tong sampah mengikut jenis.

2) Sedih, kerana bumi sudah banyak tercemar kerana kerakusan manusia

3) Ya saya akan mengamalkan aktiviti kitar semula untuk memelihara alam sekitar

 

 

 

 

Sosial

·         Pujian atas usaha dan kejayaan

 

·      Murid disoal beberapa soalan.

·      Murid menjawab soalan guru.

·      Murid dibimbing untuk membuat rumusan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·      Guru memberikan pujian atas penglibatan aktif murid sepanjang proses PdP.

 

BBM

gambar rangsangan

Ilmu

Pendidikan Seni Visual

 

KB

·      Merumus idea

 

Nilai

·      Bertoleransi

 

KP

·      Verbal linguistik

·      Interpersonal

 

KEMAHIRAN INSANIAH

·   Komunikasi

·   Pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat

 

 

LAMPIRAN 1

Lampiran 2

 

LAMPIRAN 3

 

Kitar semula mengikut jenis barang 
Banyak barang yang boleh dikitar semula contohnya kertas, plastik, logam dan kaca. Barangan lain seperti perabot, barangan elektrik, bahan binaan dan kenderaan juga boleh dikitar semula tetapi masyarakat kurang peka untuk memulakannya.

Beli produk yang boleh dikitar semula 
Jika membeli barang di pasar raya, kita harus membeli barang dalam bekas yang boleh dikitar semula seperti tin, bekas plastik dan bekas kaca.

Beli produk yang di buat daripada bahan kitar semula 
Anda boleh mengetahui sesuatu produk itu mesra pengguna daripada label produk tersebut.

Elakkan dari membeli barangan yang merbahaya 
Produk yang mengandungi bahan berbahaya sukar untuk dikitar semula. Salah satu cara untuk mengatasi masalah ini adalah dengan tidak membeli produk yang mengandungi bahan-bahan toksik.

Tong kitar semula dan pusat pengumpulan
Kenalpasti lokasi tong kitar semula atau pusat pengumpulan yang berhampiran dengan kawasan anda bagi memudahkan penghantaran barangan kitar semula

LAMPIRAN 4

 LAMPIRAN 5 (LEMBARAN KERJA PEMULIHAN)

Isikan tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang disediakan.

Sebutkan salah satu cara kitar semula yang anda tahu?

Apakah sumber yang boleh diperbaharui?

Apakah sumber yang tidak boleh diperbaharui?

 

       
 
   
 

 


                                                                                               

 

                                                                              

Comments