Pertanian dan Penternakan
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
- Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
- Tahun : 4
Anggerik
- Bilangan Murid : 27 orang
- Tarikh : Julai 2019
- Hari : Jumaat
- Masa : 11.00 pagi
hingga 12.00 tengah hari
- Tema : Alam
sekitar
- Tajuk : Pertanian
dan penternakan
- Kemahiran Fokus: Mendengar dan bertutur
- Standard
Kandungan
1.4 Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila
- Standard
Pembelajaran
1.4.1 bertutur
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang
gramatis dalam situasi tidak formal dan formal secara bertatasusila
- Objektif Pembelajaran
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat:
i.
Murid dapat
mengenalpasti situasi formal dan tidak formal
ii.
Murid dapat
mengujarkan dialog secara formal
- Sistem Bahasa
·
Kosa kata:
- Pengisian Kurikulum (Elemen Merentas Kurikulum)
·
Ilmu: Sains
·
Nilai Murni: kesyukuran,
kerajinan, kerjasama
- Strategi Pengajaran dan Pembelajaran (Kepelbagaian Kaedah
dan Teknik)
·
KB: menghubung
kait pengalaman, sebab dan akibat menjaga ayam Belanda , mereka cipta menjana
idea
·
KP: verbal
linguistik, interpersonal
·
BCB: mengumpul
maklumat dan memproses maklumat petikan
·
Pendekatan : Induktif
·
PAK21 :
Pembelajaran koperatif
·
Pembelajaran
Kontekstual: menghubung kait kehidupan ayam belanda dalam kehidupan seharian
- Bahan Bantu Mengajar
Bil.
|
Perkara
|
Jumlah
|
1
|
Video pembaca berita
|
1
|
2
|
Papan putih mini 6
|
6
|
3
|
Buku teks
|
27
|
4
|
Pen marker
|
6
|
5
|
Projektor
|
1
|
6
|
Pembesar Suara
|
1
|
- Pengetahuan Sedia Ada
i.
Murid biasa melihat
dan mendengar radio, television dan perbualan seharian
Langkah
/ Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Video pembaca berita
Jangkaan jawapan:
i.
Berita Awani
ii. Secara formal dan teratur
Bahasa baku
iii. Berita terkini
Tajuk pelajaran :
Bertutur secara formal dan tidak formal
|
· Guru menayangkan video pembaca berita
· Setiap murid
memberi perhatian kepada video untuk mencari maklumat
· Guru bersoal
jawab dengan murid tentang video
· Murid-murid
menjawab soalan yang ditanya oleh guru.
Soalan:
·
Audio tentang apa?
·
Bagaimana cara membaca berita?
·
Apakah tajuk berita tersebut?
·
Guru mengaitkan video dengan tajuk pelajaran
|
BBB
Video
KB
Menghubung
kait
BCB
Memproses
maklumat
Kecerdasan Pelbagai
Verbal-Linguistik
Pembelajaran Kontekstual
|
Langkah 1
(20 minit)
|
Aktiviti 1
Membaca teks dialog buku teks
Aktiviti 2
Guru menerangkan ciri situasi formal tidak
formal
Tidak formal
Tidak memerlukan protokol atau birokrasi
|
Aktiviti 1
·
Murid membaca teks dengan kuat
·
Murid
membaca dialog tentang teks buku teks secara senyap bagi mendapatkan maklumat
·
Aktiviti 2
·
Guru
menerangkan ciri-ciri situasi formal dan tidak formal
|
BBB
Buku teks
Strategi
berpusatkan murid
KP
Verbal linguistik,
Interpersonal
Kemahiran
Mendengar dan Bertutur
KB
Mengingat
BCB :
Perbincangan
KB :
Menilai, mengenal pasti
Teknik
Induktif
Penilaian Objektif (i)
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Aktiviti 3 Melakonkan situasi formal tidak formal
Formal
Wawancara usahawan
Pembaca berita
Berjumpa guru besar
Tidak formal
Bersukan – jom kita ke padang adam. Cikgu ikram
dah tunggu tu.
Di dusun – wah banyaknya buah rambutan dekat
dusun opah. Mestilah, opah tunggu cucu opah balik
Berkhemah – wahh bestnya dapat berkhemah dekat
sini.
Kantin sekolah
|
Aktiviti 3
·
Murid dibahagikan
kepada enam kumpulan
·
Ketua kumpulan diberikan
gambar dan situasi
·
Guru menerangkan
aktiviti yang harus dilakukan
·
Murid-murid dalam
kumpulan berbincang tentang lakonan
·
Setiap kumpulan diberikan
masa 8 minit untuk berbincang
·
Kumpulan akan
mempersembahkan lakonan selama 2 minit
·
Guru menilai lakonan murid-murid
|
BBB
Komputer riba
Bahan ransangan
Papan putih mini
Strategi
Berpusatkan
murid
KB
Menjana idea
Memproses maklumat
Mengingat
Teknik
Sumbang saran
PAK21 : Pembelajaran Koperatif
Objektif i
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Penilaian
Lembaran
kerja
Pengayaan
Bina situasi menggunakan kata ganti
nama yang sesuai
Pemulihan
Bertutur berdasarkan
dialog yang diiberikan
|
·
Murid
diberikan lembaran kerja
·
Murid-murid
menilai situasi sama ada formal atau tidak formal
·
Murid
bertukar lembaran dan menanda jawapan berdasarkan jawapan guru
·
Murid
mencipta situasi
·
Murid
pemulihan bertutur berdasarkan dialog yang diberikan
|
KP
Verbal linguistik
Interpersonal
Kemahiran
Mendengar dan Bertutur
Teknik :
Sumbang saran
Penyoalan
Objektif ii
|
Penutup
(5 minit)
|
Kognitif
Rumusan isi pelajaran:
·
Bertutur terbahagi
kepada dua situasi iaitu formal dan tidak formal
Sosial
·
Pujian atas usaha dan
kejayaan
|
· Murid-murid membuat rumusan isi
pelajaran pada hari ini dengan bimbingan guru.
Kognitif
Apakah situasi perbualan yang dipelajari pada hari ini?
Sosial
Jika anda berbual dengan guru besar sekolah, apakah situasi perbualan
yang diperlukan?
|
KB
Merumus isi
pelajaran
KP
Interpersonal,
Verbal linguistik
Nilai
Kerjasama, kerajinan
Lampiran 3
|
Comments
Post a Comment